Wie evenementen organiseert, van het kleinste buurtfeest tot de grootste muziekfestivals, mag vanaf 2020 enkel nog herbruikbare bekers aanbieden. Alleen wie 90% van zijn plastic afval laat recycleren, mag nog wegwerpproducten gebruiken.

Incovo heeft samen met zusterintercommunale Interza 19000 gewone bekers en 1000 cava-bekers aangekocht om de aangesloten gemeenten en hun verenigingen te kunnen bedienen. Het aanbod is gericht op evenementen tot een 1000-tal aanwezigen. Grotere evenementen kunnen meestal beroep doen op de drankleveranciers, kleinere (terugkerende) evenementen zijn goedkoper af als ze hun bekers zelf aankopen.

Het reserveren van de bekers gebeurt via een gespecialiseerd bedrijf, dat instaat voor de logistiek. De ontlener betaalt geen huur of stockagekosten, maar wel een bijdrage van 0.06 euro per beker voor het wassen en drogen achteraf, 25€ dossierkosten, een waarborg (100€ bij minder dan 2500 bekers, en anders 250€), en eventueel ook de transportkosten (100€).

Er kan via een portaal gereserveerd worden. Tot het portaal actief is kan je via dit formulierreserveren. 

Hoeveel bekers heb ik nodig? Hoeveel waarborg moet ik vragen? Hoe organiseer ik de inzameling? De medewerkers van Festicup geven je graag advies bij je vragen per mail (info@festicup.be). Ook De Groene Vent van Ovam, staat je bij met raad en daad: www.ovam.be/degroenevent.