Digitaal loket

BURGERPORTAAL

HET SORTEERPUNT: ZO WERKT HET

Waarom?

Aan de sorteerpunten kan je overdag je huishoudelijk afval deponeren wanneer je dat wil. Je moet je afval niet bijhouden tot de volgende inzameldag. Bovendien zullen de ophaalwagens enkel nog passeren om de grote containers van het sorteerpunt te legen. Dat zorgt voor minder lawaai, verkeersoverlast en CO2-uitstoot.

Voor wie?

De sorteerpunten zijn alleen voor de gezinnen die in de buurt wonen. Je moet een badge hebben om het sorteerpunt te gebruiken.

Hoe aanvragen

Om het sorteerpunt te gebruiken, heb je een badge nodig. Je krijgt je eerste badge gratis, je kan hem aanvragen via het digitaal loket op deze website. Je stort meteen € 20 voor het eerste gebruik. Wanneer we dat geld hebben gekregen, sturen we je de badge met de post.

Afvalsoorten & tarieven

Deze tarieven werden vastgelegd in het reglement van je stad of gemeente. Je betaalt voor de het onderhoud van je sorteerpunt, het ophalen en verwerken van je afval.

Betaling

Voor je de sorteerpunten kan gebruiken, moet je geld op je badge laden via overschrijving. Je krijgt de nodige gegevens na aanvraag van je badge via het digitaal loket op deze website (+ link). Elke keer dat je restafval of gft deponeert, betaal je met je badge. Zorg dat er altijd voldoende geld op je badge staat. Wanneer je saldo te laag is, kan je het sorteerpunt niet gebruiken. We sturen je twee herinneringen: de eerste als je € 5 op je badge hebt, de tweede bij € 2. Je kan de herinneringen per sms of per mail ontvangen.

Let op: als je geld stort, staat het pas de volgende dag op je badge. Wacht niet te lang.

Openingsuren

Om overlast te vermijden, mag je de sorteerpunten enkel gebruiken tussen 7u en 22u.

Defect

Als een sorteerpunt defect is, gelieve dan op weekdagen tussen 8 en 17 uur te bellen naar de gratis servicelijn op 0800 10 17 4 . Storingen worden zo snel mogelijk opgelost.

Misbruik

Het is ten strengste verboden afval te deponeren naast of in de omgeving van de sorteerpunten, ook wanneer een sorteerpunt defect is. Dat is sluikstorten. Bij misbruik kan je een GAS-boete krijgen tot € 350 per overtreding en kan de toegang tot het sorteerpunt worden verboden.

Veelgestelde vragen

Wat als de container vol is?

De container registreert hoeveel afval er wordt achtergelaten. Wanneer de container bijna vol is, wordt de ophaalfirma automatisch verwittigd zodat de container op tijd geleegd kan worden.

Moet ik zakken gebruiken?
Voor restafval moet je zakken gebruiken, maar dat hoeven geen officiële Interza-zakken te zijn.
Gft kun je in een bio-afbreekbaar zakje doen of los deponeren in de inwerptrommel.
Pmd deponeer je per stuk in de inwerptrommel. Respecteer de sorteerregels.
Papier en karton deponeer je via de gleuf. Verklein grote kartonnen dozen.

Wat als ik mijn badge kwijt ben?
Klik op link en vul het formulier in. Je krijgt zo snel mogelijk een nieuwe badge met de post. Een nieuwe badge kost € 5. Dat bedrag wordt afgehouden van je saldo.

Wat als ik verhuis?
Klik op deze link en vul het formulier in. Je badge wordt geblokkeerd en je krijgt het geld teruggestort. De nieuwe bewoner moet zelf een nieuwe badge aanvragen via het digitaal loket.

Voor al je andere vragen over de sorteerpunten kan je op weekdagen tussen 8 en 17 uur bellen naar het gratis infonummer 0800 10 17 4 of mailen naar service@interza.be. We helpen je met plezier.

Samen voor minder afval

Er is heel wat dat je kan doen om minder afval te produceren.
Dat is niet alleen goed voor het milieu maar ook voor je portemonnee!